Величини. Вказівки присвоєння
В своїй роботі програміст завжди стикається з таким поняттям, як величина. З точки зору програмування величини - це дані, що обробляються програмами. Паскаль інтерпретує дані, як константи або змінні. Як перші, так і другі визначаються ідентифікаторами (іменами), за допомогою яких можна звертатися для одержання відповідних значень.
Константами називаються елементи даних, яким присвоюються значення в описовій частині програми й у процесі виконання програми їх змінювати заборонено.
Для визначення констант служить зарезервоване слово const.
Формат опису:
Сonst
< ідентифікатор > = < значення константи >;
Приклад:
Соnst
Мах=1000;
Vхоd='сегмент 5';
Змінні, на відміну від констант, можуть змінювати свої значення в процесі виконання програми.
Кожна змінна і константа належать до визначеного типу даних. Тип констант визначається компілятором автоматично. Тип змінних обов'язково вказується перед тим, як їх використати.
Для опису змінних призначено зарезервоване слово var.
Формат опису:
Var < ідентифікатор> : < тип >;
Приклад:
Var Sum1, Sum2: real;
Тип даних - це діапазон значень, що можуть приймати об'єкти програми, і сукупність операцій, які дозволяється виконувати над цими значеннями.
Усі типи даних у мові програмування Паскаль розділяються на дві групи:
Скалярні типи у свою чергу підрозділяються на стандартні та типи користувача. Стандартні типи пропонуються користувачам розроблювачами системи Turbo Pascal. Типи користувача - розробляються самим програмістом.
До стандартних скалярних типів відносяться наступні типи:
Цілі типи даних являють собою значення, що можуть використовуватися в арифметичних виразах.
Cтандартні цілі типи
Тип | Діапазон |
Byte | 0...255 |
Shortint | -128...127 |
Integer | -32768...32767 |
Word | 0...65535 |
Longint | -2147483648...2147483647 |
Дійсні типи даних являють собою дійсні значення, що використовуються в арифметичних виразах. Паскаль допускає представлення дійсних значень у вигляді, як із плаваючою, так і з фіксованою крапкою. Дійсні десяткові числа з фіксованою крапкою записуються за звичайними правилами арифметики. Єдине, що відрізняє цей формат від математичного це те, що ціла частина від дробової відокремлюється десятковою крапкою, а не комою. Якщо десяткова крапка відсутня, число вважається цілим. Перед числом може знаходитися знак "+" або "-". Якщо знак відсутній, за замовчуванням число вважається додатнім.
Дійсні десяткові числа у форматі з плаваючою крапкою подаються в наступному (експоненціальному) виді:
mЕ+p,
де m - мантиса (ціле або дробове число з фіксованою десятковою крапкою)
Е - означає "десять у степені",
р - порядок (ціле число).
Взагалі мантиса повинна бути нормалізованою, тобто представленою у вигляді числа, що належить діапазону від 0 до 1 (це означає, що крапка завжди знаходиться перед першою цифрою числа). Однак програмісту дозволяється писати мантису у вигляді будь-якого дробового числа з фіксованою крапкою. Нормалізація при цьому виконується системою автоматично.
Приклади запису дійсних чисел
Число у форматі з плаваючою крапкою | Значення числа |
0.4500E+02 | 0.45*100=45 |
-2.600E05 | -2.6*100000=-260000 |
+0.45670E-02 | 0.4567*0,01=0.004567 |
Стандартний найбільш часто використовуваний дійсний тип даних - це тип Real 2.9*10E-39...1.7*10E38
В будь-якій програмі будуть присутні обчислення, адже комп'ютер - це перш за все обчислювальна машина.
Причому результати обчислень необхідно буде запам'ятати для подальшого використання. Для цього існує команда присвоєння.
Формат цього оператора наступний:
<ім'я змінної >:= <вираз>
Виконується ця операція так: обчислюється вираз, що знаходиться праворуч від знака присвоєння, і отримане значення замінює поточне значення змінної, ім'я якої стоїть ліворуч від знака присвоєння.
При створенні виразів потрібно стежити за типами операндів. Контроль за використанням змінних на етапі компіляції програми виконується в мові Паскаль автоматично.